حمایت مالی اسپانسر‌ها از تیم‌های ملی پایه بسکتبال این نگرانی را به وجود می‌آورد که آیا کنترل این تیم‌ها از دست فدراسیون خارج می‌شود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، فدراسیون بسکتبال با ریاست طباطبایی که در دوران سخت‌تر اقتصادی نسبت به فدراسیون قبل، کار خود را آغاز کرد، حدود یک سال و نیم گذشته برای پیدا کردن حامیان مالی و تامین هزینه‌های بی شمار، تلاش زیادی داشته است.

یکی از این راهها، میزبانی تیم‌های ملی در شهرستان‌ها بود که با همکاری هیئت‌های استانی انجام می‌شد و همچنین روندی برای پیدا کردن حامیان مالی برای تیم‌های پایه آغاز شد که در ابتدا مثبت به نظر می‌رسید.

تیم جوانان ۲۰۲۰ در این مدت تحت حمایت کاله مازندران قرار گرفت. با گذشت یک سال، جریانات مربوط به این تیم با حمایت کاله شکل دیگری از حمایت مالی صرف به خود گرفت که البته تقصیری متوجه اسپانسر با توجه به پرداخت هزینه‌ها و پشتیبانی این تیم نیست، بلکه فدراسیون بسکتبال نشان داد این روند را به خوبی مدیریت نکرده است.

 

تیم جوانان ۲۰۲۰ در لیگ دسته یک ۹۷ با حمایت کاله مازندران شرکت کرده بود که در روند پرورش بازیکنان این تیم مثبت به نظر می‌رسد؛ اما دو ماه پس از پایان لیگ دسته یک در زمان انتخاب سرمربی جدید تیم ملی جوانان، فدراسیون مجبور به صرف نظر از مربی انتخابی خود (مهران آتشی) شد و رضا نوری، سرمربی معروف مازندرانی، به ناگهان هدایت این تیم را بر عهده گرفت؛ اتفاقی که شنیده می‌شد با اعمال نظر بهمن سلیمانی نايب رئیس سابق فدراسیون و از مدیران کاله افتاد.

 

نوری از مربیان باسابقه و مورد احترام بسکتبال است؛ اما تجربه آخر او در تیم‌های جوانان سه سال قبل، انتقاداتی را به همراه داشت و شاید بهتر بود در ادامه کار تیم‌های پایه با توجه به تجربه و سوابق او در نقش مدیر فنی از حضورش بهره برد؛ نقشی شبیه به اسدالله کبیر، سرمربی اسبق تیم شهرداری گرگان که امسال به عنوان مدیر فنی در کنار کادر فنی جوان این تیم قرار گرفت و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار داد.

 

علاوه بر نوری، مربیان دیگری پیش از این به اردوی تیم ۲۰۲۰ فراخوانده شده بودند که گویا این مربیان هم با اعمال نظر حامی مالی تغییر کردند. حمید خلیلی به عنوان مربی ابتدایی این نسل همچنان در کادر فنی حضور دارد؛ اما در نخستین اردوی امسال، نام ناصر عباس زاده و علی حسن پور به عنوان کمک‌های نوری اعلام شده بود که گویا انتخاب فدراسیون بودند. شنیده می‌شود زمانی که این مربیان به اردوی تیم مراجعه کردند، از آن‌ها خواسته شد به شهر‌های خود برگردند و اکنون نام علیمحمد خانمحمدی از گیلان جایگزین آن‌ها شده است.

 

جالب اینجاست که سایت فدراسیون بسکتبال هنوز در هیچ خبری به طور رسمی، کادر فنی تیم جوانان ۲۰۲۰ را معرفی نکرده است و نام اعضای کادر فنی در انتهای خبر اعلام اسامی تیم برای اردو‌ها به چشم می‌خورد.

 

با این وضعیت به نظر می‌رسد تصمیم گیری درباره تیم جوانان ۲۰۲۰ که در واقع نماینده ملی ایران است، به طور کامل از دست فدراسیون خارج شده و در اختیار کاله مازندران است. در حالی که تعریف حامی مالی در رده ملی با باشگاهی باید متفاوت باشد و کنترل و تصمیم گیری درباره تیم‌های ملی در نهایت باید زیر نظر فدراسیون به عنوان مرجع تیم‌های ملی صورت بگیرد.

 

اکنون پس از جریانات مربوط به تیم جوانان ۲۰۲۰ در خبری اعلام شد گروه بین المللی اکسون به طور رسمی از تیم نوجوانان ۲۰۱۶ تا پایان مسابقات جهانی حمایت می‌کند؛ هر چند مسئول روابط عمومی اکسون در ارتباط با ما تاکید داشت هدف این مجموعه فقط حمایت از تیم نوجوانان است؛ اما نام بدنساز تیم دسته یکی اکسون هم وارد کادر تیم جوانان ۲۰۲۰ شد و نگرانی از تصمیم گیری اسپانسر جدید درباره همه امور مربوط به تیم زیر ۱۶ سال هم به وجود می‌آید.

 

ضمن اينکه این پرسش پیش می‌آید که فدراسیون بسکتبال تیم‌های پایه را به نوعی از سر خود باز کرده است و به طور کامل به اسپانسر‌ها می‌سپارد یا مورد جوانان ۲۰۲۰ متفاوت بود؟

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

بازگشت به بالا