در حالی که قرار است لیگ بسکتبال از تاریخ ۱۵ آبان آغاز شود، به نظر می‌رسد که بخاطر مبتلا شدن بازیکنان برخی تیم‌ها به کووید۱۹ احتمالا شروع این رقابت‌ها به تعویق بیافتد.

لیگ بسکتبال

به گزارش ایسنا، پس از آنکه مسابقات لیگ برتر والیبال به روزهای پر فشار خود رسید، به دلیل برنامه فشرده بازی‌ها شاهد انجام نشدن تست‌ها از طرف برخی باشگاه به دلیل نبودن زمان کافی بین هر دو بازی بودیم‌ که باعث شد ویروس کرونا در میان تیم‌های والیبال شیوع گسترده‌ای پیدا کرده و نهایتا هم باعث تعطیلی لیگ شود. اتفاقی که به نظر می‌رسد در بسکتبال به شکل دیگری درحال رخ دادن است.

مسابقات لیگ بسکتبال قرار است از ۱۵ آبان به صورت متمرکز در تهران برگزار شود که از این رو تیم‌ها برای آماده سازی خود در بازی‌های دوستانه به مصاف یکدیگر می‌روند. البته این موضوع به تنهایی مشکلی ندارد و مسئله از آنجایی قابل تامل است که بخاطر کرونا گرفتن بازیکنان برخی تیم‌ها این‌ نگرانی به‌ وجود آمده که آیا این‌ ویروس در جریان بازی‌های ‌دوستانه به بازیکنان تیم‌های دیگر نیز منتقل شده است یا خیر؟

برای درک بهتر موضوع کافی به خبر ابتلای مهدی‌ کامرانی‌ گارد راس تیم‌ مهرام به ویروس کرونا بیشتر دقت کرد. شب گذشته کامرانی با انتشار پیامی در فضای مجازی اعلام ‌کرد که به‌ویروس کرونا مبتلا شده و باید ۱۴ روز در قرنطینه باشد، اما این‌ موضوع در حالی است که تیم‌های مهرام و نفت آبادان روز یکشنبه هفته گذشته در یک بازی دوستانه به مصاف هم رفتند. حال با توجه به اینکه ۱۴ روز طول می‌کشد تا علائم ویروس کووید۱۹ در بدن فرد مبتلا نمایان شوند، باید منتظر ماند و دید که آیا این بیماری در دیدار روز یکشنبه هفته گذشته (حدودا ۷ روز قبل) این دو تیم از طریف مهدی کامرانی به بازیکنان نفت آبادان نیز منتقل شده است یا خیر؟ البته احتمال پایینی هم وجود دارد که این ویروس از طریق تیم نفت به بازیکنان‌مهرام منتقل شده باشد اما تا کنون خبر ابتلای هیچ یک از بازیکنان نفت منتشر نشده است که این احتمال را کمرنگ می‌کند.

البته این موضوع خطر ساز تنها به اینجا ختم‌ نمی‌شود، ماجرا از آنجایی زنگ خطر را برای شروع لیگ برتر به صدا در می‌آورد که تیم نفت پس از بازی با مهرام در فاصله یکی دو روزه با تیم شیمیدر نیز یک بازی دوستانه‌ را انجام داد که اگر بازیکنی از این‌ تیم در دیدار با مهرام مبتلا شده باشد، احتمالا این‌ ویروس و مهمان ‌ناخوانده را وارد اردوی تیم شیمیدر کرده است.

البته این زنجیره بازی‌های دوستانه تنها به اینجا ختم ‌نشده ‌و شیمیدر نیز در فاصله یکی دو روزه بعد از بازی با نفت دیدار دوستانه‌ای را با تیم اکسون برگزار کرده است که این‌ موضوع زنگ‌ خطر جدی در مورد شروع اپیدمی کرونا در لیگ بسکتبال را به صدا در می‌آورد. حال در صورتی که بازیکنان این‌ چهار تیم به‌ ویروس‌ کرونا مبتلا شده ‌باشند احتمالا لیگ بسکتبال شروع نشده باید به تعویق بیافتد که این موضوع تصمیم فدراسیون در مورد پروتکل‌های بهداشتی برای باشگاه‌ها را تا حدود زیادی زیر سوال می‌برد.

طبق پروتکل‌هایی که فدراسیون به باشگاه‌ها اعلام کرده است، تیم‌ها تنها باید در سه مرحله از لیگ (پیش از اولین بازی، نیم فصل و قبل از پلی‌آف) تست PCR دهند که اکنون با شرایط موجود به نظر می‌رسد این قانون نمی‌تواند خیلی تاثیر مثبتی در کنترل این‌ ویرورس داشته باشد.

شبنم کلاهی دبیر فدراسیون بسکتبال در آخرین گفت‌وگوی خود با ایسنا اعلام کرد: “ما باشگاه‌های خود را به خود کنترلی دعوت کرده‌ایم‌ و خانواده بسکتبال شخصا شرایط سخت ومهم این مضوع را درک کرده‌اند و نیازی نیست که فدراسیون قانون‌ و پروتکل‌های مشخص شده را تغییر دهد. مسلما تیم‌های ما خودشان این بحث‌تست‌ها را کنترل خواهند کرد که جا دارد از آن‌ها تشکر کنم.”

هرچند که مسابقات والیبال باشگاه‌های ایران از هفته هفتم بخاطر شیوع کووید۱۹ در تیم‌ها تعطیل شد، اما در پیش فصل لیگ والیبال با تصمیم فدراسیون تیم‌ها هر ۱۰ روز تا ۱۲ روز یک‌ مرتبه تست کرونا می‌دادند که در هر بار از این آزمایشات مشخص می‌شد یک یا دو بازیکن برخی تیم‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و همین موضوع باعث می‌شد تا در جریان بازی‌های دوستانه از شیوع این بیماری جلوگیری شود، اتفاقی که اکنون به نظر می‌رسد بخاطر قوانین نه‌ چندان سفت و سخت فدراسیون بسکتبال در جمع تیم‌های لیگ رخ نداده و باید مورد بازنگری قرار گیرد. اکنون باید دید که آیا این مسئله مهم در چند روز مانده تا شروع لیگ بسکتبال مورد بازنگری قرار خواهد گرفت یا خیر؟

بازگشت به بالا